9 sep. 2012

Beuf bourguignon på älg med västerbottenrisotto

Oj, inte ett enda inlägg på nästan tre månader! Jag har faktiskt haft tankar på att lägga ned bloggandet helt och hållet. Sommarens matlagning har nämligen inte varit så nytänkande att det varit något att tipsa om, enligt mig. Men nu när hösten är på ingående har jag blivit sugen på att ställa mig i köket igen och hitta på nya rätter, så jag fortsätter väl så länge lusten finns.
I lördags blev det en härlig höstgryta som fick koka länge. Precis vad jag är sugen på efter sommarens grillning.
Ok, jag medger att man kanske får vara lite matnörd för att orka göra denna, kanske lite omständiga rätt men det är värt allt besvär, jag lovar!



















6 port

Beuf bourguignon
200 g rökt sidfläsk
1½ kg grytbitar av älg (jag använde fransyska)
1 msk olivolja eller matolja
1 skivad morot
1 skivad gul lök
1 tsk salt
1/4 tsk svartpeppar
½ dl mjöl
7 dl rött vin
2 dl vatten
1 ½ msk mörk oxfond
2 msk tomatpuré
2 krossade vitlöksklyftor
½ tsk timjan
1 sönderbrutet lagerblad
15 smålökar
300 g champinjoner

Skär sidfläsket i små bitar och stek det knaprigt i oljan i en stor gryta. Lägg det att rinna av på hushållspapper. Spara fettet som bildats från fläsket och stek köttet i det, gärna i två omgångar. Lägg köttet åt sidan.
Bryn lök och morot i samma fett och lägg åt sidan.
Lägg tillbaka kött och sidfläsk i grytan, salta och peppra och pudra över mjölet. Sätt tillbaka grytan på plattan och rör om så att mjölet täcker köttet. Häll i vin, vatten, fond, tomatpuré, timjan, vitlök och lagerblad. Koka i 3-4 timmar, tills köttet är mört. Tillsätt grönsakerna när det återstår ca 2 timmar.

Medan köttet bräserar gör man i ordning lök och champinjoner.
Lökarna bryns hela i smör i en stekpanna tills de får fin färg. Tillsätt oxfond och vatten, så att det täcker halva lökarna, persiljekvistar, ett lagerblad, timjan, salt och peppar och låt sjuda under lock till lökarna är mjuka.
Stek svampen på medelhög till hög värme i torr panna tills de börjar kvida och knäppa. Tillsätt sedan smör och stek tills gyllenbruna. Sätt alltsammans åt sidan tills det behövs.

När köttet är mört, häll innehållet i grytan i en sil, placerad över en kastrull. Skölj ut grytan och lägg tillbaka kött och bacon i den. Fördela löken och champinjonerna över köttet.
Skumma fettet av såsen. Sjud såsen i en minut eller två och skumma bort det ytterligare fett som stiger till ytan. Häll tillbaka såsen i grytan och värm upp alltihop.


Västerbottenrisotto
ca 1,2 liter kycklingbuljong (fond + vatten)
2 kvistar rosmarin
1 msk olivolja
3 schalottenlökar, finhackade
2 vitlöksklyftoer, finhackade
400 g arborioris
2 vinglas torrt vitt vin
flingsalt
70 g smör
120 g västerbottenost

Koka upp buljongen tillsammman med rosmarinkvistarna. När det kokat upp ta ur rosmarinen och håll buljongen varm.
Värm olivoljan i en stor kastrull och fräs lök och vitlök sakta i 4 min. Tillsätt riset och öka värmen. Tillsätt vin efter någon minut. Rör hela tiden. När det kokat in tillsätt en slev buljong och en rejäl nypa salt. Glöm inte att röra hela tiden! Tillsätt en slev buljong efter hand när den kokat in. Fortsätt så buljongen är slut. Smaka gärna på ett riskorn för att känna om det är klart, det ska vara lite kärna kvar inuti.
När du hällt på den sista sleven, ta av kastrullen från värmen och tillsätt smör och västerbottenost. Sätt på lock och låt stå i 2-3 min. Risotton ska vara lite rinnig.

















 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar