16 sep. 2012

Örtbakade lammracks med potatisrullar och balsamicosås

Igår hade jag och maken en mysig dag i Göteborg med shopping och visit hos släkten. Shoppingen blev dyrare än jag tänkt då jag hittade en vinterjacka som jag inte kunde motstå . . . . Intalar mig att jag verkligen behövde en ny och hittar man något man tycker om direkt så ska man ju passa på, eller hur ;o).
Kikade även förbi Mannerströms saluhall och köpte världens godaste lammracks, så möra att det bara smälte i munnen. Har du vägarna förbi Askim så är det värt ett besök, mycket godsaker där!















4 port.

Lammracks
ca 1,3 kg lammracks
1 knippe bladpersilja
2 kvistar rosmarin
1 citron, rivet skal
2 vitlöksklyftor
flingsalt och nymalen svartpeppar
100 g smör
1 dl ströbröd

Mixa persilja, rosmarin, citronskal, skalad vitlök, flingsalt, svartpeppar och smör i matberedaren till en jämn smet. Rör ner ströbrödet. Sätt ugnen på 200 grader.
Stek racksen runt om i smör i en stekpanna. Lägg dem i en ugnsfast form och låt svalna lite. Bred sedan på örtröran och stek racksen i mitten av ugnen 15-20 minuter, eller till innertemperatur 55-58 grader.

Potatisrullar
10 ark filodeg
10 potatisar, mjöliga
25 g smör
2 äggulor
½ dl mjölk
½ kruka färsk timjan
100 g chevre
2 msk olivolja
salt och vitpeppar

Koka potatisen mjuk i lättsaltat vatten. Stöt potatisen till ett mos och blanda ner smör, äggulor, mjölk och repad timjan. Smaka av med salt och vitpeppar.
Dela filodegsarken i 2 delar och lägg på en klick potatismos på varje. Smula över lite chevre och rulla ihop som en vårrulle. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och pensla rulla¨rna med lite olivolja. Grädda i ugn på 200 grader i 15 min eller tills de är gyllenbruna.

Balsamicosås
1 gul lök
1 morot
1 vitlöksklyfta
2 dl rött vin
1 dl balsamvinäger
½ dl kalvfond, koncentrerad
1 msk soya
1 msk råsocker
1 msk smör
ev. maizena redning

Skär lök, morot och vitlök i mindre bitar och fräs ett par minuter i en kastrull. Häll i vin, balsamvinäger, kalvfond, soya och råsocker och låt koka utan lock tills hälten återstår. Sila av grönsakerna och häll tillbaka såsen i kastrullen. Lägg i en klick smör och red ev. av såsen med lite maizena.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar