16 jan. 2012

Krämig pasta med kyckling och grönt

Jag lagar inte mycket pasta, till min mans förtret, eftersom jag föredrar potatis som tillbehör. Denna pastarätt blev dock väldigt god så det finns stor chans att jag lagar den igen.



















4 port.

4 port. nykokt tagliatelle
3 kycklingfiléer
2 tsk grillkrydda
2 msk smör
2 schalottenlökar
6 salladslökar
20 sockerärter
2 msk kycklingfond, koncentrerad
2 dl vatten
4 skivade vitlöksklyftor
2 msk färska rosmarinblad, hackade
1 msk olivolja
1 påse babyspenat
50 g getost
2 dl lätt creme fraiche
salt, svartpeppar
ca 1 dl hyvlad parmesan

Krydda kycklingfiléerna med grillkryddan och stek dem i smöret i en gryta ca 3 min på varje sida. Efterstek under lock till ca 70 grader innertemperatur. Ta upp filéerna.
Finstrimla schalottenlök, salladslök och sockerärter och lägg dem i grytan. Fräs grönsakerna under omrörning 2-3 min. Häll på vattnet och kycklingfonden och bräsera ca 3 min. Ta grytan från värmen. Dela kycklingen i strimlor och blanda med grönsakerna.
Fräs vitlöken och rosmarinen i oljan ca 1 min. Blanda först i pastan och spenaten, vänd sedan ner kycklingen och grönsakerna. Blanda i creme fraichen och getosten. Låt allt bli varmt.
Smaka av med salt och peppar. Garnera med hyvlad parmesan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar