20 sep. 2011

Kantarellsoppa

Jag är inte mycket för att plocka svamp men i år har vi faktiskt fått ihop lite grann när vi gått i skogen. Mest min man får jag nog erkänna. Jag är lite för otålig och ger upp om jag inte hittar några direkt. Det blev iallafall en mycket god förrätt av några av kantarellerna. Fick tips om ett vitt vin från Kalifornien som heter Gnarly Head som skulle passa till. Mycket gott!



















4 port.
300 g kantareller
3 schalottenlökar
1-2 vitlöksklyftor
½ dl vitt vin
3 dl grönsaksbuljong
3 dl hönsbuljong
2 dl vispgrädde
timjan
salt och peppar
2 msk smör

Skala och finhacka lök och vitlök. Skär kantarellerna i bitar. Hetta upp smör i en kastrull och fräs svamphack, lök och vitlök ca 5 minuter eller tills all vätska kokat in. Häll på vinet och låt det koka in. Tillsätt buljong och grädde och låt sjuda ca 10 minuter. Mixa soppan helt slät. Smaka av med salt och peppar. Vid servering, strö över timjan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar