3 sep. 2011

Tomatsoppa

Redan höst! Alldeles för tidigt om du frågar mig. Jag har väntat och väntat på lite mer sommarvärme men nu har jag gett upp. Bara att inse att den inte kommer tillbaka.
Höstluften gjorde mig sugen på en varm soppa. Tomatsoppa kanske inte låter så festligt, men denna soppan blir jättegod med vinet och de färska örterna. Så prova!



















4 port.

2 gula lökar
3 msk olivolja
½ kruka färsk timjan
1 kruka färsk basilika
1½ dl vitt vin
3 dl vatten
3 burkar cocktailtomater
2½ grönsaksbuljongtärningar
1 vitlöksklyfta
1 msk socker
1 lagerblad
2 dl matlagningsgrädde
salt och svartpeppar

Hacka och fräs löken mjuk i oljan i en kastrull. Häll i vinet, cocktailtomater, vatten, buljongtärningar, hackad vitlök, socker och lagerblad. Låt soppan koka sakta i 25 min. Mot slutet av koktiden, tillsätt hackad timjan och basilika. Ta bort lagerbladet, mixa soppan slät och smaka av med salt och peppar.
Tillsätt grädden och låt småkoka 5 min.
Vid servering: Strö gärna över lite rostade pumpa- och solrosfrön eller krutonger. Servera med ett gott bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar