7 mars 2011

Kycklingpaj



















I söndags kväll blev det en egenkomponerad kycklingpaj. Jag använde filodeg till botten, vilket jag tycker är godare och mindre mastigt än med vanlig pajdeg. I fyllningen blev det bl.a. hård getost. Jag vet att jag har använt den förut, men den är ju så god!

4 ark filodeg
1 påse färsk spenat
3 schalottenlökar
2 kycklingfiléer
3 ägg
2 dl mjölk
3 dl hård getost, riven
salt, svartpeppar
olivolja

Sätt ugnen på 200 grader. Pensla en pajform med olivolja och lägg i filodegsarken, så att de täcker formen jämnt. Hacka löken och skär spenaten grovt. Fräs i lite olja och låt svalna något och lägg sedan i formen. Strimla kycklingfiléerna, stek dem och lägg dem ovanpå spenaten i formen Vispa upp äggen lätt och blanda med mjölken och osten. Krydda med salt och svartpeppar. Häll över kycklingen och spenaten. Grädda 15-20 min. Servera med en god sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar