6 mars 2011

Lax med västerbottenpesto

Denna helgen har jag varit ensam hemma, eftersom mannen har åkt Vasaloppet. Det är kluvna känslor till att vara ensam en hel helg, vissa stunder är det skönt och vissa stunder urtråkigt. På lördagen hade jag iallafall fullt upp med min systersons 4-årskalas, som jag hjälpte till på. Sedan blev det en skön löparrunda i det fina vädret. Vårkänslor! Eftersom min man hellre äter kött än fisk passade jag på att laga lax när han var borta.Till det blev det bönor i vitlöksmarinad och ett par grissini.


4 port.

600 g laxfilé

1 dl pumpakärnor
1 dl  riven västerbottensost
2 vitlöksklyftor
1 dl bladpersilja
1 dl rapsolja
salt, svartpeppar


Sätt ugnen på 200 grader. Mixa ingredienserna till peston med en stavmixer. Dela laxfilén i 4 bitar. Bred peston på laxen och grilla i ugnen 12-15 min.

Bönor i vitlöksmarinad
Bönor råder det också delade meningar om i detta huset, så det får jag göra när jag är själv.
Gör gärna några timmar i förväg så de får gotta till sig lite.

1 pkt bönmix
½ dl olja
1 vitlöksklyfta, riven
1/4 rödlök, finhackad
1 tsk dijonsenap
1 tsk italiensk salladskrydda
½ dl hackad persilja och gräslök
svartpeppar

Skölj bönorna och låt rinna av. Blanda med de andra ingredienserna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar