1 maj 2011

Örtspäckad lammstek

Igår var det valborgsmässoafton och det firade vi som vanligt hos oss, tillsammans med mina föräldrar och min syster med familj. Först middag och sedan valborgsmässoeld. Mysigt! Tänkte dela med mig av varmrätten som bestod av örtspäckad lammstek med ljummen gnocchisallad och chevrécreme.


För att få en fin rosa färg på köttet lade jag steken i nitritsaltlag i 3 dygn. Detta är inget måste men köttet får annars en lite trist grå färg.
Putsa steken. Lös upp 2 dl nitritsalt i så mycket vatten att det täcker hela lammsteken, i en stor kastrull. Lägg ner steken. Låt stå svalt i 3 dygn.

1 lammstek
4 msk hackad rosmarin
3 msk hackad bladpersilja
3 msk hackad timjan
skal av 1 citron
4 finhackade vitlöksklyftor
½ tsk svartpeppar
2 msk smör
2 msk olivolja

Blanda samman bladpersilja, timjan, 3 msk av rosmarinen och olivolja. Skär små snitt i köttet och peta in örtblandningen.
Blanda 1 msk rosmarin, citronskal, vitlök, peppar (1 tsk salt om du inte haft steken i nitritsaltlag). Gnid in steken med blandningen och bryn runt om i smör. Placera steken i en ugnsfast form, stick in en köttetermometer i den tjockaste delen och sätt in formen i nedre delen av ugn i 160 grader. Stek till 58-62 grader för rosa kött, 70 grader för genomstekt.
Tag ut steken och låt den vila 20 min i aluminiumfolie. Skär upp i tunna skivor och servera.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar