15 maj 2011

Stekt gös med färskostcréme och rostad färskpotatis

Å vad spännade det var igår på Eurovision. Bra gjort av Eric Saade med en tredjeplats, men jag får erkänna att jag samtidigt blev lite besviken att vi inte vann. Det var ju så nära! I vilket fall som helst blev det gös igår. Det är så gott med fisk men tyvärr blir det inte att jag gör det så ofta. Detta blev iallafall gott!



















4 port.

4 gösfiléer á 150g
1 burk kesella
3 soltorkade tomater, hackade
½ pkt bacon
1 dl parmesan, finriven
1 kg färskpotatis
1 msk balsamvinäger
1 msk flytande honung
sparris
olivolja
smör
salt och svartpeppar

Lägg kesellan i ett kaffefilter dagen innan att rinna av. Skär baconet i små bitar och stek krispigt. Lägg på hushållspapper att svalna. Blanda baconet med parmesan och tomater. Tillsätt så mycket kesella så att det blir en fast kräm. Smaka av med svartpeppar.
Sätt ugnen på 225 grader. Tvätta potatisen och lägg den i en ugnsfast form tillsammans med olivolja, balsamvinäger, honung och salt. Rosta i ugnen 30 min. Häll lite olja på sparrisen och krydda med salt och svartpeppar. Lägg dem tillsammans med potatisen när det återstår 20 min.
Krydda gösen med salt och svartpeppar. Stek gösen i smör ca. 2 min på varje sida. Börja med skinnsidan och stek den krispig. Ös den gärna under hela stekningen med smöret i pannan.
Lägg upp potatis, fisk och sparris med en klick färskostcréme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar